PARKS - Fiind drumeț poteci cutreieram

11/19/2021

PARKS pare a fi o odă adusă mediului înconjurător și mai cu seamă rezervațiilor naturale de pe continentul nord-american. Iar cum aceste locuri și peisaje nu pot fi plăsmuite descriptiv cu ajutorul cuvintelor, echipa de design și de producție a preluat o activitate frecventă de  recreere și a închis-o într-o cutie relativ mică, dar care vrea deschisă des și scoasă la o tură - așa că nu mai sta mult pe gânduri: caută harta aia împăturită și uitată prin cine știe ce sertar, aruncă repede în rucsac pelerina de ploaie și hai, la drum!


PL♟️Y

Număr de jucători: 1-5

Durata jocului: 30-60 minute

Complexitate: 2.16/5.00

Mecanici de joc: Track Movement, Set Collection, Worker Placement, Modular Board, Contracts

Extensii: PARKS: Nightfall Expansion [2021]


ST💭RY

Odată cu pașii repezi ai ultimelor zile de vară, familia Anderson, reunită de pe toată Coasta de Vest a Americii, s-a adunat în foișorul neîncăpător și sătul de atâta soare și pune la cale concediul anual mult așteptat - de data asta vor a-l stabili spre finalul lunii octombrie, pentru a se bucura din plin de temperaturile blânde și pentru a sărbători culorile tomnatice în puterea vârstei lor. Cum discuțiile deja s-au încins, dacă i-ai privi de dinafară și le-ai studia comunicarea non-verbală, ai conchide că indiferent de deznodământ și chiar dacă nu vor sau nu știu să o arate, toți sunt fericiți și abia așteptau întrevederea.

Christopher și Barbara, cei mai sprinteni dintre toți, îndrăznesc să propună fără rezerve o excursie prin Canyonlands National Park, părintele labirinturilor aride și roșiatice. Charlotte tresări la auzul acestei propuneri și se grăbi să-i întrerupă, amintindu-le că  ultima dată când au vizitat Rocky Mountain National Park, ea și Cynthia rămâneau constant în urmă, iar dacă n-ar fi avut busola constant prin preajmă, probabil s-ar fi rătăcit în primele ore. Ronald vine cu propunerea firească și sugerează Cuyahoga Valley National Park pentru cel mai impresionant colorit tomnatic, dar audiența generală strâmbă din nas, nefiind suficiente atracții implicate pe traseu. Pentru o clipă, Shirley întrerupse ritmul și aruncă o pastilă ceva mai exotică: ce-ar fi facă anul acesta s-ar desprinde de tărâmuri familiare și ar vizita Kalalau Trail? După câteva momente de tăcere, în care semnele de mirare și de întrebare se îngrămădeau pe chipurile celorlalți membri ai familiei, bătrânul Frank, un adevărat șef de trib al familiei Anderson, luă cuvântul și ca unul care a văzut la viața lui prea multe pentru cât ar îndura vederea umană, rosti calm:

"Să nu care cumva să credeți că nu mai simt scânteia unei aventuri noi. Sau că am uitat cum răzbit prin furtunile din Capitol Reef. Sau când suflam rând pe rând, să ținem în viață focul firav, pe albele creste din Yosemite. Sau când orbecăiam să montăm corturile, la auzul lupilor singuratici din Mount Rainier. Însă, anul acesta propun să revenim în Great Smoky Mountains, chiar dacă e cel mai aglomerat și popular parc al nostru - anul acesta vreau să ne bucurăm de experiență ca familie, mai mult ca orice."    

Iar Kevin, din colțul său nestingherit, își potrivi noul său Polaroid pe care îl studiase de când ajunse în foișor și imortaliză ceea ce peste ani avea să fie coperta albumului de călătorie al familiei Anderson.


SH🧭RT

Deplasarea pe un track liniar, într-un singur sens, este o mecanică de joc cu răspândire vastă, însă de regulă track-ul nu este piesa centrală a jocului și nici nu este așa de scurt și nici modular, ca în PARKS. Tocmai din acest motiv, deși la prima vedere jocul pare foarte scurt, cântărirea fiecărei decizii va primi mult mai multă greutate, drept pentru care jocul în 5 jucători se va lungi mult. În 3 jucători traseul pare suficient de aerisit, iar în 2 jocul se transformă într-o unealtă tactică, pentru că loc de dezvoltare a planului este suficient. Turele sunt extrem de rapide, dacă ar fi să ne rezumăm la litera regulamentului: avansezi unul dintre cei 2 drumeți pe unul dintr popasurile libere. Dacă vrei să te folosești de un spațiu deja ocupat, atunci vei consuma jetonul aprins al focului de tabără - nu de alta, dar dacă se începe a aduna populație și se campează în același loc, focul ar putea să atragă oaspeți nepoftiți. Majoritatea locațiilor de pe traseu îți permit adunare de resurse, sau conversia lor, iar mult mai rar, acțiuni mai diferite și râvnite în egală măsură de toți drumeții: fie imortalizarea unui peisaj de interes din cine știe ce colțișor al traseului, copiere de acțiune deja ocupată, sau chiar o extra șansă de a cumpăra echipament, a rezerva sau a vizita un parc, opțiune disponibilă în mod normal doar la capătul traseului. Cum pe măsură ce trec anotimpurile (rundele), popasurile mai puternice se adaugă treptat, traseul devenind mai lung, punctajele vor fi destul de diferite de la joc la joc (asta din cauză că locația ce copiază capătul traseului va fi adăugată uneori din a doua rundă, iar alteori abia în ultima - numărul de parcuri vizitat variind considerabil). Echipamentul achiziționat va oferi deseori discount-uri permanente pe un anumit tip de resursă, lucru foarte convenabil în economia de ansamblu a scorului final. Drept, cărțile acestea pot apărea la momente inoportune pentru tine, dar dacă vei permite adversarilor să adune mai multe astfel de cărți, cel mai adesea le vei permite o victorie ușoară. Runda se va termina când toți jucătorii vor fi parcurs întregul traseu, moment în care își trag sufletul, își usucă hainele, după care o vor lua de la capăt.

Din punct de vedere al producției și al integrării tematice, jocul căștigă detașat toate medaliile concursurilor la care l-ai înscrie. Probabil europenilor nu le vorbesc parcurile și rezervațiile nord-americane îndeajuns cât să fie parte a unei experiențe deja trăite, dar cu siguranță pentru tărâmul american jocul e un real succes, având în fața ochilor locuri foarte familiare. Cei de la Fifty-Nine Parks Print Series au reușit să ilustreze minunat fiecare parc și rezervație naturală menționate în joc, iar folosirea echipamentului uzual unei drumeții ca suport al cărților care să te ajute pe parcurs a fost o idee ingenioasă. Culorile sunt foarte saturate, dar nu deranjează, ci par a avea adăugat un anume filtru ca să fie plăcute retinei. Cutia vine cu 2 tăvițe de la Game Trayz care se închid și care vor depozita pozele și resursele, astfel încât jocul se va așeza foarte repede pe masă. Cred că la prima ediție insert-ul nu era gândit să permită și sleeves pe cărți - nu știu dacă s-a rezolvat asta la reprint. O altă schimbare la a doua ediție e reprezentată de înlocuirea textului de pe cărți cu o iconografie ușor de înțeles.

Ca nivel de complexitate, PARKS este deseori comparat a fi de același calibru cu Splendor și într-o oarecare măsură așa este - e un joc destinat familiilor, nu amatorilor de încins neuroni. Dar dacă în Splendor lucrurile par cam asemănătoare și deseori plictisitoare, în PARKS ai elemente adiționale care te fac să te simți mai implicat, elemente ca traseul modular, cărțile de echipament care îți conferă cumva puteri asimetrice și  sincronizarea acțiunilor cu beneficiul fiecărui anotimp pentru o rată de conversie ideală. Nu am încercat extensia, care pare să aducă o nouă metodă de campare și cărți mai interesante ca punctare. Regulile clare și organizarea bună a componentelor îl fac foarte ușor de învățat inclusiv jucătorilor noi, rejucabilitatea este decentă, însă prețul rămâne principalul factor pentru care jocul nu este prezent în majoritatea colecțiilor. Mare parte din preț merge către drepturile de autor pentru folosirea pictogramelor tuturor rezervațiilor și către calitatea producției, însă la cum au evoluat prețurile în ultima vreme, dacă sunteți în căutare de un joc arătos și tensionat pentru familie, PARKS e una dintre opțiunile importante de luat în calcul. 


Play | Story | Rating 》》》 9

Vrei să-l cumperi?