Noutățile Lunii Iunie

07/01/2021



Kashgar: Merchants of the Silk Road presupune gestiunea a 3 caravane (3 teancuri în care vei așeza cărțile) în mod repetitiv, pentru a genera un stoc de condimente pe care ulterior să le vinzi în schimbul unor contracte generoase. Partea de contracte poate fi ușor frustrantă în mai mulți jucători, mai ales dacă vizezi un contract mai valoros care se pliază pe resursele tale și tocmai ți-a fost suflat de un alt jucător, dar chiar și așa, de cele mai multe ori ai alternativă acceptabilă, tot timpul fiind vizibile 4 contracte. Partea de deck-building deschis, cu toate cărțile pe masă a fost ceva nou pentru mine și îți conferă o senzație de control și sincronizare perfectă...asta dacă ai reuși să urmărești și caravanele celorlalți. Din cauza faptului că majoritatea cărților vin cu text consistent și de multe ori și cu 2 alegeri (a doua fiind opțiune de a elimina cartea din teanc în schimbul unui bonus mai consistent), de cele mai multe ori vei petrece timpul ce trece la tura celorlalți ca să citești textul celor 3 cărți vizibile de la capătul de jos al caravanelor și să te pregătești practic pentru tura următoare. Deși ideea în sine mi-a plăcut mult mai mult decât într-un deck-builder clasic, textul mult și mărunt, afișat pe un câmp bej e un dezavantaj important pentru primele partide. Ulterior, bănuiesc că odată ce ai învățat numele cărților, știi automat și la ce te aștepți să facă adversarii. Player board-ul individual pentru monitorizarea condimentelor, aurului și măgarilor, în schimb, ajută foarte mult ca informație publică. Există și cărți de interacțiune între jucători, așadar nu e întru totul solitar. Rejucabilitatea va fi dată de experimentarea cu varii combinații în caravane - teancuri mai scurte sau mai lungi, adăugarea unei a patra caravane, ori axarea masivă pe contracte sau mai degrabă pe cărți cu puncte.

Cadru: Comercializarea condimentelor de-a lungul Drumului Mătăsii

Mecanici de joc: Deck Building, Contracts

Notă distinctivă: Sistem de caravane pe post de "open deck building" 

Play | Story | Rating 》》》 7


Automobiles este o cursă clasică, pe un circuit Nascar, cu una sau mai multe ture, cursă care nu poate fi câștigată fără să investești la momentul oportun în varii pârghii personalizate pentru fiecare joc. Pârghiile acestea sunt definite de niște cărți care pot face o partidă mai mult, sau mai puțin interesantă, în funcție de abilitățile oferite. De regulă, sunt 2-3 din 5 mult mai râvnite, dar și printe cele mai scumpe. Dacă la început pornesc toți cu aceeași configurație de cuburi în săculeț, lucrurile vor deveni destul de asimetrice în funcție de inspirația de moment care îți va dicta dacă se merită (sau nu) să rămâi considerabil în urmă ca să valorifici cuburile extrase pentru achiziția de cuburi noi, de o anume culoare, pentru un zvâc ulterior și revenire de senzație. Cred că porțiunile exterioare de traseu care te avansează mai rapid sunt de regulă cea mai bună opțiune, dar totuși, cea mai puternică planificare mi se pare cea în care tot timpul termini în coada liderului pentru a reduce gradul de uzură (cuburile maro, care îți umplu sacul degeaba), indiferent de câte benzi schimbi până acolo. Îl consider superior lui Rallyman GT ca experiență de cursă pentru că nu se folosește de zaruri și e mai gestionabil și customizabil prin alegeri diferite la fiecare joc. Un mare minus însă pentru cuburile din lemn care nu mai țin pasul cu calitatea componentelor zilelor noastre - deși nu știu cu ce ar fi putut fi înlocuite.

Cadru: Curse Nascar pe circuit închis

Mecanici de joc: Bag Building, Race, Hand Management

Notă distinctivă: Sistem de "drafting" pentru reducerea frecării 

Play | Story | Rating 》》》 7


Conspiracy: Abyss Universe - practic Abyss: The Card Game cu un alt nume, explorează același univers, cu aceeași grafică și iconografie, într-o cutie mai mică, metalică și cu o durată de joc redusă. Modul în care vei dispune cele 15 cărți arată ca o piramidă întoarsă, ceva similar cu 7 Wonders Duel. Ce s-a schimbat față de Abyss? Ei bine, cum spuneam, noțiunea de perle și chei care să îți dea acces la locații cu puteri speciale a rămas oarecum similară, doar că se simte la un nivel micro în magnitudine. Vei reuși să prinzi cărțile care să îți ilustreze 2 chei de același fel, consecutiv, foarte bine, nu, cam pierzi avans în alegerea unei locații mai avantajoase. În același timp, fiind vorba doar de 15 cărți, trebuie să hotărăști rapid la ce capitol faci compromisuri. Spațiul de decizie cel mai mare va fi întotdeauna la câte cărți cu lorzi ai senatului alegi să tragi, din care să alegi unul - va fi foarte tentant să vrei să extinzi alegerea la 3 cărți frecvent, dar s-ar prea putea ca cele 2 care pleacă în discard pile să fie de aceeași culoare și să se potrivească în lanțurile adiacente ale adversarilor. Mi s-ar părea haos necontrolat în 4 jucători, pare genul de joc gândit mai degrabă pentru head-to-head contest. Experiența ca tot unitar nu se poate ridica la nivelul lui Abyss, ci este una mult mai fadă, însă mai rapidă.

Cadru: Întocmirea Senatului Tărâmurilor Subacvatice 

Mecanici de joc: Card Drafting, Set Collection, Tableau Building

Notă distinctivă: Decizie asumată în materie de card drafting

Play | Story | Rating 》》》 7


Quantum - deși ar trebui să fie un joc de explorare spațială, singurele aspecte care lasă impresia asta sunt cutia jocului, board-ul modular pe care vezi niște planete și ilustrațiile cărților cu efecte speciale, instante sau permanente. M-a atras însă când la o primă vedere părea să marketeze o noțiune interesantă de folosire a zarurilor...ei bine, da, zarurile (navetele) sunt interesante prin prisma configurării și reconfigurării lor pentru a determina viteza de deplasare prin grid, dar și puterea în luptă directă. Mi-a plăcut foarte mult tensiunea deciziilor de a te deplasa mai rapid și a cuceri planetele mai repede, dar a te pregăti și de atac în anumite zone de tampon, în funcție de ce fac și adversarii. Însă....firul s-a cam rupt la momentul declanșării combat-ului: degeaba ai un zar de 1 și oponentul te atacă cu un zar de 3 (valorile mai mici câștigând bătălia), când tu arunci cu al doilea zar și totul se transformă în barbut, pentru că suma zarurilor tale finale e mai mare decât a oponentului, chiar dacă tu te-ai pregătit temeinic de bătălie. O a doua doză de incontrolabil este dată de cărți și în special cărțile legate de combat. Dacă prinzi cărți care schimbă rezultatele bătăliei chiar și cu zaruri mari, celălalt joacă degeaba. Așadar, ceea ce părea o cursă ingenios gândită pentru supremație teritorială, se transformă așadar în ceva mai degrabă detestabil din cauza unor astfel de elemente.

Cadru: Supremație planetară în sistemul modular

Mecanici de joc: Area Majority, Grid Movement, Modular Board, Dice Rolling

Notă distinctivă: Navete spațiale reinterpretate cu ajutorul zarurilor 

Play | Story | Rating 》》》 6


Yokohama părea să nu mai fie doar un sat de pescari în era Meiji a Japoniei, ci începuse să-și deschidă porțile comerțului extern și chiar să devină un pol al comerțului japonez. Așadar, ca șef al muncitorilor tăi, îi vei distribui după cum crezi de cuviință prin varii locații așezate modular piramidal, iar ulterior îi vei inspecta, culegând roadele muncii lor. Dacă o să vezi board-ul principal, prima dată te va speria, în mare parte din cauza folosirii unei iconografii destul de întortocheate pe niște culori destul de deschise. Senzația imediat următoare e că vei juca un soi de Istanbul, dar la celălalt capăt al Asiei. Deși mi s-a părut un joc cu potențial imens, trebuie să recunosc că e suficient de lesne de înțeles din explicații, dar în practică te vei bloca în a găsi cele mai bune înlănțuiri succesive. De ce? Că trebuie să împrăștii workerii în așa fel încât să ai tile-uri comunicante de la locul de plecare al șefului până la cel unde vrei să ajungi, dar în același timp să ai și suficienți workeri acolo unde vrei să ajungi, pentru că altfel vei activa o acțiune suboptimă și vei culege prea puține resurse/puncte. Sunt nenumărate căi de a-ți pune pe picioare un motor de puncte, ai tehnologii interesante de explorat, ai contracte care odată îndeplinite funcționează și ca extra acțiuni dacă aparțin aceleași națiuni și multe și multe altele. Condițiile de final de joc sunt și ele multiple însă odată ce înțelegi cum să planifici optim, cred că va reprezenta unul dintre cele mai bune jocuri cu combos înlănțuite. Cu siguranță va urca în preferințele mele după mai multe partide.

Cadru: Faimă mercantilă în portul imperial Yokohama

Mecanici de joc: Network and Route Building, Worker Placement, Modular Board, Grid Movement, Set Collection, Contracts, End Game Bonuses

Notă distinctivă: Sistem înlănțuit și progresiv de worker placement

Play | Story | Rating 》》》 8


The Red Cathedral - planul catedralei ăsteia va fi diferit de la joc la joc, dar scopul ultim va fi același - să câștigi majoritatea pe cât mai multe dintre turnurile (coloanele) acesteia. Și vei face asta cu acțiuni ce par foarte simpliste, similare cu cele din Splendor: rezervi o anumită carte din cadrul unei coloane cu un marker de al tău, urmând a o construi după ce ai strâns resursele respective. Dar pe lângă direcția asta simplistă, ai multe alte lucruri secundare care fac jocul un melanj foarte plăcut: pe măsură ce îți rezervi cărți din catedrală, dezvolți practic un tablou, cu acțiuni bonus alocate zarurilor de anume culori, contracost, plus îți eliberezi locuri adiționale pentru depozitarea resurselor. Creșterea asta pare organică pe măsură ce se dezvoltă jocul, iar dacă la început folosești zarurile pentru mișcări pe rondel și pare că aduni din greu resurse, recompensele cresc exponențial. Pe lângă asta, impredictibilitatea următoarelor mutări pe rondel, cauzată de aruncarea zarurilor după activarea unui segment și sincronizarea bonusurilor celor 4 anotimpuri (personajelor din fiecare cadran) cu acțiunea principală, fac turele să fie supuse unui spectru de decizie destul de larg. Iar cireașa de pe tort e dată de acele elemente decorative, care arată foarte frumos, (uși, vitralii, turle) și care pot fi aplicate ca parte din acțiunea de construcție pentru a rupe majorități importante pe anumite turnuri mai valoroase pentru punctajul final. De asemenea, board-ul vine cu 2 modalități de monitorizare a punctelor (cele de victorie pentru final de joc și puncte de influență), sistem similar cu cel din Brass (puncte versus income), așa că uneori, mai ales la începutul jocului, cheltuirea unui punct de victorie s-ar putea să coste multe puncte de influență, adunate din greu și să fie chiar decisiv în economia de ansamblu a partidei - de vreme ce scorurile sunt de regulă, foarte apropiate. Un joc solid într-o cutie mică, deși nu lasă impresia asta la prima vedere.

Cadru: Construcția Catedralei Sfântul Vasile din Moscova țaristă

Mecanici de joc: Area Majority, Rondel, Dice Rolling, Worker Placement with Dice Workers, Trading, Tableau Building, End Game Bonuses

Notă distinctivă: Elemente decorative ca mod de influențare a majorității

Play | Story | Rating 》》》 8


Tranquility este un joc cooperativ scurt, de 15-20 de minute, care presupune gestionarea cărților din mână și plasarea lor fără a discuta, în așa fel încât bărcuța Tranquility să fie ghidată spre casă. Cred că mini-extensiile îl pot face mai restrictiv, însă doar jocul de bază e extrem de simplu de învățat și curge foarte repede. Nu cred că-i văd rostul în 4-5 jucători, că astfel pachetul de cărți va fi disipat oarecum, iar șansele ca la tura ta să ai numerele potrivite față de ce s-a plasat deja scad. Mi se pare ideal în 2, iar lipsa comunicării nu mi se pare deloc deranjantă - când ai cărți care sunt imediat vecine cu una din grid, atunci alegerea e foarte simplă, iar când nu ai, încerci să plasezi undeva pe un rând intermediar, lăsând variante deschise în ambele direcții. Nu pot să zic că e foarte mult loc de decizie în el, însă având ca avantaj durata scurtă de joc va fi genul de opțiune care se tot cere rejucat.

Cadru: Croazieră fără busolă spre insula "acasă"

Mecanici de joc: Communication Limits, Cooperative Game, Hand Management, Card Placement

Notă distinctivă: Card placement care dictează ritmul de epuizare a pachetului de cărți

Play | Story | Rating 》》》 7


Tobago - dacă este un element cu care nu eram obișnuit într-un joc de deducție, atunci acela ar fi elementul de deducție dinamică, influențabil de jucători. În mintea mea, deducția era tot timpul asociată cu o locație, un caracter, o armă, un anume ceva care era special extras la începutul jocului și în jurul căruia guverna tot efortul jucătorilor. Accentul cădea așadar pe eliminarea a cât mai multe alternative pentru a izola acel ceva ales în prealabil. Ei bine, Tobago m-a surprins plăcut prin faptul că fiecare comoară (4 la număr, monitorizate prin cuburi de 4 culori - din nou, ar fi fost drăguț să fi fost sculptate altfel, nu cuburi) poate fi izolată mai repede sau mai lent, în funcție de câte cărți joacă oricine pe acea coloană. Un alt element just și motivant e stimulentul de a contribui cât mai mult la comoara X, pentru a primi o porție cât mai consistentă din comoară. Deplasarea cu ATV-ul mi s-a părut și ea gândită potrivit, pentru că te poți deplasa relativ repede folosindu-te de suprafețele mari de teren. Ce nu m-a încântat deloc și mi-a tăiat din entuziasm: amuletele sunt foarte puternice (wild tokens pentru orice fel de acțiune, extra) și e destul de greu să prezici când va fi descoperită o anume comoară, ca să fii în apropierea capetelor spre care privesc statuile, iar recompensa comorii se împarte printr-un mod ce mi-a adus aminte de Saboteur, parcă - primești un număr de cărți în funcție de contribuția ta și vezi pe ele un blestem, sau aur în valoare de 2-6. Cu cât sunt mai mulți jucători și mai multe contribuții, recompensa comorilor, lucrul cu care practic vei câșstiga jocul devine un pariu semi-ascuns. Cum jocul se va întinde la o oră, cel mai probabil, mi se par cam multe pariuri pentru toată planificarea mea din timpul jocului.

Cadru: În căutarea comorilor insulare din șaua ATV-ului

Mecanici de joc: Deduction, Grid Movement, Hand Management, Push Your Luck, Modular Board

Notă distinctivă: Comori ascunse în locuri influențabile de jucători

Play | Story | Rating 》》》 6


Dreamscape - trebuie să recunosc că mi-am dorit jocul acesta încă din clipa când i-am văzut cutia și grafica pastelată, fără a ști prea multe despre mecanicile de joc. Când am citit regulile mi s-a părut că va fi mult prea scurt, cele 6 runde în care să gestionezi cele 4 action points părând insuficiente. Și da, tot ai impresia la final că ai fi vrut să mai pregătești un vis, dar cred totuși că limitarea asta de 6 ture este suficientă. De ce nu sunt insuficiente cele 4 action points? Pentru că odată ce începi să aduni cioburi de vis (discurile de diferite culori), nu vei mai fi nevoit să consumi acțiunile pe movement, ci vei parcurge lumea viselor de la un capăt la altul imediat - ceea ce va deschide foarte mult jocul și opțiunile tale. Mai mult, odată visele adjudecate, ai acces la acțiuni bonus, iar în același timp, stochezi pe ele cioburi pe care le vei folosi la începutul rundei următoare pentru a avea iarăși flexibilitate în mișcare. În final, ai tot timpul acces la o acțiune bonus dintr-o locație prin care vei trece, dar cum ajungi foarte ușor peste tot, ai iarăși o doză în plus de flexibilitate. Așezarea discurilor pe board-ul individual devine complicată dacă vei merge pe vise mai complexe, dar în final vei primi o recompensă pe măsură. La fel, mi-a plăcut că nu doar plasezi discurile alea să formezi un pattern cerut, fiecare culoare în sine va oferi un beneficiu permanent. Nu l-am inclus încă în joc pe Mr. Nightmare, care încearcă să te faulteze constant, dar probabil lucrurile se vor complica semnificativ odată cu el. Melanjul de action points cu toate aceste alternative lasă o senzație de combo permanentă, însă de cele mai multe ori va produce și analysis paralysis. De asta cred că l-aș juca tot timpul cu maxim 3 jucători. S-ar putea să pară cam abstract, dar mie întregul pachet mi s-a părut cu o identitate aparte.

Cadru: Schițarea decorului din lumea viselor

Mecanici de joc: Action Points, Pattern Building, Set Collection, Point to Point Movement

Notă distinctivă: Sistem de movement gratuit prin puncte cheie

Play | Story | Rating 》》》 8