Noutățile Lunii Februarie

03/01/2021



Nanga Parbat este un abstract creat de Steve Finn (Biblios, Herbaceous) strict conceput pentru 2 jucători și folosește acest nume după al 9-lea cel mai înalt munte din lume, 8126 de metri, localizat undeva prin Pakistan, care alături de K2 a fost unul dintre cei mai dificili de cucerit iarna (prima expediție reușită realizându-se abia în 2016). La începutul jocului, pe cele 6 zone dispuse sub forma unor ziduri clădite din 6 cărămizi, cu 3 la bază, 2 la mijloc și una la vârf, se așează aleatoriu animale (6 tipuri în total). Jucătorii alternează turele și aleg un singur animal dintr-o zonă, iar în locul lui vor lăsa un meeple de culoarea lor. În funcție de poziția de unde aleg animalul, vor muta un meeple șerpaș exact în dreptul zonei cu același număr/aceeași locație în cadrul board-ului, care va dicta practic zona de unde va captura următorul jucător animalul lui. Animalele sunt adunate pe board-urile jucătorilor, fiecare având abilități diferite, iar punctele din joc se vor scora fie pentru seturi de animale identice, fie pentru seturi diferite, fie pentru un lanț de corturi adiacente, care vor înlocui practic meeples așezați pe board odată cu alegerea animalelor. Oferă destulă strategie și destule de luat în calcul pentru un joculeț care se termină după 15 runde, echivalentul a 15-20 de minute.

Play | Story | Rating 》》》 7


Iwari este un alt abstract care vine și în variantă retail, și deluxe și arată superb chiar și în varianta retail, abstract al cărui board mi-a adus aminte la o primă vedere de 8 Minutes Empires, motiv pentru care multă vreme l-am ignorat. Reconsiderându-l însă, am văzut că e de fapt mama reimplementărilor, reimplementând alte vreo 3 jocuri și că totuși e mai interesant decât credeam. E o combinație de card drafting simplist, ca în Ticket to Ride (vrei să aduni cărți de varii culori care să te lase să construiești în teritoriile respective), cu creare de rețele și area majority. Setting-ul jocului e undeva într-un tărâm tribal, iar jucătorii, ca lideri de triburi/spirite, vor să își întindă așezările pe cât mai multe din teritoriile Iwari-ului. Pe tură, vei juca până la maximum 3 cărți din mână și vei construi maxim 2 corturi/totemuri într-un singur teritoriu. Cu corturile vrei să faci rețele adiacente cât mai vaste și să ai area majority în cât mai multe teritorii, scorându-le și prima dată când se epuizează deck-ul de cărți și la finalul jocului, iar cu totemurile vei scora puncte doar la finalul jocului, pentru anumite conexiuni între teritorii vecine. Există și niște monumente care se plasează pe hartă când se întrunesc condiții speciale, pentru puncte adiționale, iar varianta deluxe vine cu board adițional și multiple condiții de scoring, variantă mult mai rejucabilă, bănuiesc. Turele sunt foarte rapide, mai bun în 3-5 jucători, și gata în 30-45 de minute. Totemurile arată super cool pe hartă.

Play | Story | Rating 》》》 8


Rolled West este versiunea roll-and-write a Gold West. Înțeleg că mulți care au jucat Gold West înainte de acesta au fost dezamăgiți, dar cum eu nu îl încercasem nu am avut termen de comparație. Nu mă încântă prea tare roll-and-writes-urile în general, dar pe acesta cred că l-aș considera unul dintre acelea care oferă destul spațiu de decizie la fiecare aruncare a celor 4 zaruri d12. Pe fețele celor 4 zaruri sunt combinații de 4 materiale: lemn, bronz, argint și aur. După ce jucătorul activ aruncă zarurile, unul din ele va fi ales drept zarul de teren pentru runda respectivă, iar celelalte 3 vor fi cheltuite sau depozitate pentru rundele următoare. Dacă le cheltuiești, va fi într-una din următoarele variante: într-un grid de end game scoring, pe niște track-uri unde construiești corturi sau așezări, în funcție de teren, le vinzi pe contracte cu anumite cerințe în schimbul punctelor, sau le exporți pe track-urile de shipping. Se mai scorează majorități și alte câteva aspecte, dar ce îmi place la el e că în cele 6 runde, care se termină în 15-20 de minute, ai constant provocarea asta: păstrez resursele pe mai târziu și țintesc spre contractele mai mari/umplu un track anume rapid, sau mă grăbesc să merg din aproape în aproape, ca să nu mi-o ia ceilalți înainte (fiecare milestone sau criteriu bifat de un jucător va fi anulat cu un X de ceilalți)? Deși e joc de zaruri, cu combinația asta de 4d12 și atâtea opțiuni de scoring, rar vei fi blocat în a puncta ceva (primești și o resursă la alegere de pe roll-ul unui oponent între turele tale).

Play | Story | Rating 》》》 7


Alma Mater este cel mai nou titlu gândit de Acchittocca (care apropo, în italiană înseamnă "A cui tură e?" - cine știe ce va crede lumea în scurt timp că va însemna) și care seamănă izbitor din punct de vedere grafic cu Coimbra, cele 2 fiind așadar foarte des comparate. Chiar dacă are aceeași echipă de design și ilustrațiile sunt identice pe alocuri, Alma Mater e o altă mâncare de puncte și deși îmi place și Coimbra foarte mult, Alma Mater e peste. Ai 4 workeri (potențial de 6 maximum) pentru worker placement, fiecare slot odată ocupat cerând un worker adițional pentru aceeași acțiune, ai studenții cu care faci tableau/engine building pe board-ul personal, profesorii ca acțiuni once per turn, un singur track de 5 milestones pe stânga cu bonusuri consistente, 3 obiective publice cu bonusuri, iarăși, foarte puternice și 2 currencies: bani și cărți, deși cărțile sunt baza. Foarte interesant mecanismul de cărți în display pentru a le face cât mai ofertante pentru oponenți, dar și sursă de income în același timp și per total, un euro deosebit, cu o tematică aparte, neexploatată, ingenios și foarte, foarte rejucabil - cred că ai 2-3 rânduri de profesori, 2 de rectori (care dau o abilitate specială fiecărui jucător la startul jocului, dar și sunt cooptați de îndată ce începi să bifezi din cele 3 obiective) și vreo 3 de cărți pentru track-ul de milestones. Da, probabil în 4 jucători devine mai frustrant pentru costurile mari de worker placement dacă ești printre ultimii și probabil nu ți se vor cumpăra prea multe cărți dacă au reputația mai slabă. Dar cred că în 2-3 jocul strălucește. Pentru mine era cel mai așteptat joc din 2020 și nu m-a dezamăgit deloc.

Play | Story | Rating 》》》 9


Signorie cred că e primul meu contact cu What's Your Game? și deși nu pornisem cu așteptări prea mari la citirea regulamentului, mi-a plăcut ce fac odată ce am început. Probabil un prim plus l-a reprezentat mecanismul central al jocului, acela de dice drafting. În secolul al XV-lea, în perioada Renașterii, familiile de nobili erau ierarhizate ca mai toate din vremea respectivă: capul familiei era Signore, fiii erau trimiși în cariere politice, clerice sau militare, pentru a rezolva crize în marile orașe italiene la momentul oportun, iar fiicele erau de obicei măritate strategic în vederea alianțelor. Din nou, jucați-l cât mai puteți, pare genul de amprentă istorică ce trebuie ștearsă cu orice preț din conștiința umană. La fiecare rundă, jucătorii fac drafting de zaruri de 5 culori, fiecare asociat cu o anumită coloană de acțiuni de pe board-urile individuale. Poți alege maximum 4 zaruri pe tură, toate de culori diferite, iar dacă suma lor e cel mult egală cu 13, atunci vei primi și un bonus de final de rundă. Fiecare coloană are deja o valoare predefinită în slot-ul unde se va așeza zarul, valoare ce trebuie plătită cu florinți, iar valoarea zarului ales va funcționa ca un discount - prin urmare e tot timpul de cântărit alegerea asta: iau zarurile mai mici cu extra cost, dar mă asigur de bonusul de final de rundă, sau prefer să fac acțiunile gratis? Fiecare coloană de acțiune vine la început cu 3 alegeri standard: fie assignment (acțiuni legate de un cost în meeples), fie acțiunea de Signorie, specifică fiecărei culori (florinți, căsătorie, misiune diplomatică, nașteri, sau avansare pe track-urile de carieră) și o acțiune de hire a helper. Practic asta din urmă e faza de engine building a unei alte coloane, pentru rundele următoare. Nunțile și misiunile diplomatice presupun un set collection de tiles din orașele de pe hartă și sunt adunate pe 4 rânduri, urmând a fi scorate la final doar dacă sunt minimum 3 pe rând. Deși la prima vedere poate părea repetitiv de la joc la joc, în realitate vei jongla cu engine building/assignments diferit, în funcție de tile-uri și ce seturi ai nevoie la fiecare joc. Cred că mecanismele îmbinate ca tot unitar dau un puzzle interesant care să te țină implicat pentru mai multe jocuri.

Play | Story | Rating 》》》 8


Wild Space este un joc accesibil de cărți, care mi s-a părut că seamănă foarte mult cu Space Explorers, dar care parcă e mai scurt și mai interesant, iar echipajul uman e înlocuit de unul animal. Fiecare jucător pornește cu o carte căpitan și vrea ca până la finalul jocului să adune cel mai valoros echipaj pentru a explora noua galaxie de la marginea imperiului spațial. Ai 5 navete spațiale, iar cu fiecare vei putea face 2 acțiuni - după 10 runde se trage deci linie. Planetele sunt cărți cu 2 sectoare (stâng și drept, cu acțiuni diferite), iar fiecare planetă cere un anumit cărți în echipaj pentru a putea ateriza acolo. Prima acțiune posibilă e aterizarea pe unul din sectoarele planetei, iar a doua e explorarea sectorului, dar neapărat în ordinea asta. Opțiunile se învârt în mare între a adăuga un echipaj un anumit tip de carte/o carte oarecare, sau/și tragere de cărți noi, fie din display, fie din deck. Cărțile sunt de 3 tipuri: specialiști, emisari și roboți. Înafară de roboți, care sunt cărți de puncte efectiv, toate celelalte cărți sunt unul din cele 6 tipuri de animale și acestea vor fi adunate pentru set collection, ir emisarii oferă și obiective adiționale de end game scoring. Tot pe aceste cărți, mai apar simbolurile uneia dintre cele 6 ocupații la bordul navetelor, iar în stânga jos pot avea și cerințe adiționale sau efecte la plasarea în echipaj. Deși cred că luck of the draw poate influența destul de ușor parcursul unui joc, partea cea mai faină a jocului e că dacă îți aduni cărțile potrivite, poți cu o singură acțiune de jucat o carte să adaugi în lanț în echipajul tău o serie consistentă: eu am reușit 5 cel mai mult. Combo-urile astea și atenția la simbolurile/seturile celorlalți îl fac un joculeț decent.

Play | Story | Rating 》》》 7


Bruges este reprezentantul domnului Feld de luna asta, mai ales că vorbim de #felduary. Mi-am propus să-l aleg pe acesta, pentru că dacă tot se reimplementează anul ăsta alături de Macao, să știu la ce să mă aștept și cu ce se vor mânca, în mare. Ei bine, acesta presupune o combinație de multi-use cards, cu hand management și zaruri ca factor de intensitate a acțiunilor de culoarea aferentă. Undeva prin Bruges-ul din secolul XV, luând rolul unui negustor influent, bineînțeles. Jucătorii pornesc cu 5 cărți în mână, la fiecare tură joacă 4, după care trag alte 4 din 2 deck-uri diferite, la alegere. Culoarea cărților alese e vizibilă pe spatele lor, iar durata jocului va fi dictată de cât de repede se epuizează unul dintre cele 2 deck-uri. Pe toate cărțile din cele 5 culori, există 6 acțiuni disponibile: primește workeri adiționali, primește bani, slăbește intensitatea unui pericol, construiește segmente de canal, construiește o casă, sau angajează personajul disponibil pe cartea respectivă. Puncte se fac din varii locuri, personajele vor oferi unele excepții de la reguli pe alocuri, sau acțiuni mai puternice, dar în general provocarea e să știi să te aliniezi zarurilor și să scoți cel mai mult din ce culori de cărți ai. Tot în funcție de zaruri jocul te faultează prin diverse pericole care se adună ca feliile de pizza, iar când pizza e completă, ai ghicit, pierzi suficient de multe. Mai scurt decât mă așteptam, mai ales dacă sunt jucători care tind să facă rush și suficiente opțiuni pe tură, din cauza cărților, dar per total rămâne la aceeași notă ca și Macao și mă conving pe această cale că nu am nevoie de nici unul în colecție.

Play | Story | Rating 》》》 7


High Rise e unul dintre acele jocuri cu sistem de time track, întâlnit spre exemplu și la Tokaido - rechinii imobiliari, că asta suntem în joc, se plimbă din zonă în zonă, din cartier în cartier, doar în sens orar, mai aproape sau mai departe și fără să se întoarcă înapoi. Ultimul pe track e tot timpul jucătorul care face următoarea mutare. Jocul vine cu 3 moduri de joc: variantă introductivă, standard și full game. Primele 2 presupun doar 2 ture complete în jurul orașului, iar full game 3 ture. În fiecare rundă există un blueprint de zgârie-nori acceptați de oraș, așa că jucătorii fug de la zonă la zonă, adunând materiale de diverse culori (extrăgându-le/alegându-le dintr-un săculeț ), cu care vor construi ulterior clădiri cât mai înalte pentru a câștiga punctele pe majoritatea (în înălțime) din fiecare cartier. Un aspect interesant e că o clădire odată construită va primi instant și bonusul zonei respective instant, ca și cum ai muta mogulul tău pe el, iar ulterior, când cineva activează clădirea ta tu vei extrage un material gratis din săculeț. Eram sceptic cu arta lui Kwachai Moriya, dar se potrivește tematicii și jocul per total se simte cumva în armonie cu tematica abordată. Probabil în 3-4 jucători se va lungi jocul full prea mult și 2 ture complete sunt suficiente, și probabil că va fi bătaie pe anumite zone, dar sunt suficiente locuri pentru toți, compensând cu corupție adăugată dacă nu activezi primul zona respectivă. Cumva primul venit face acțiunea cea mai puternică și va pleca de acolo tot primul, ceilalți primind penalități. Corupția crește exponențial și dacă nu ești atent, vei pierde foarte multe puncte la finalul jocului din cauza asta. Are mult potențial să-mi crească în preferințe după mai multe partide. Gil Hova, bună treabă, acum sunt curios și de The Networks.

Play | Story | Rating 》》》 8


Colors of Paris, cunoscut și ca Old Masters, este în esență un worker placement aplicat unui rondel mobil. Îmbrăcămintea acestor mecanisme e de data asta una artistică, fiecare jucător fiind un pictor francez în căutarea faimei și alăturarea unui cerc select de pictori renumiți, precum Cézanne, Toulouse-Lautrec, Monet sau Renoir. Fiecare pictor în devenire, are așadar board-ul personal unde va monitoriza 3 abilități esențiale pe 3 track-uri (numărul de pigmenți primari câștigați cu fiecare acțiune, numărul de pigmenți rezultați din amestecul culorilor primare și numărul de pigmenți pictați odată) și în același timp va stoca un număr de maxim 12 pigmenți între runde - ce-i mai mult de atât, se usucă peste noapte. Fiecare pas de upgrade pe track-uri va costa oricare 2 pigmenți, iar la jumătatea track-urilor, odată atinsă, jucătorul alege fie un worker în plus, fie 6 puncte. Pe board-ul principal, rondelul cu spații de plasare a workerilor are de la 1 la 3 spații disponibile pe varii secțiuni. Pe cercul exterior al discului de acțiuni sunt toate combinațiile de acțiuni posibile (adunare de pigmenți, amestecare, rezervarea unui tablou, pictare, upgrade de abilități), iar în cercul interior sunt 4 spații care permit: rotirea discului la finalul runder cu 0/2 secțiuni în sens orar în loc de 1 by default, schimbarea primului jucător, copierea unei acțiuni ocupate deja de oricare jucător și adunarea de pigmenți albi, care sunt wild, dar oferă puncte de penalizare odată folosiți. Cărțile ce se vor pictate au efectiv tablouri pe spatele lor, dar odată extrase din teanc și afișate în display sunt de fapt un grid de pigmenți 3x3 (primari sau amestecați, cei amestecați dacă sunt mai preponderenți, atunci tabloul va valora mai multe puncte odată terminat). La fiecare rundă cei 3 workeri inițiali sunt plasați pe rând, după care tot pe rând se activează, unul dintre ei rămânând pe rondel exact în același loc la final de rundă. Jocul se termină fie când cineva a pictat 2 tablouri, ori cele 5 cuburile negre (care sunt un amestec de violet, verde și oranj, cu o valoare individuală de 6 puncte) sunt epuizate. Pot fi folosite roluri de pictori sau nu, care dau ceva player powers. Deși îmi place ideea abordată, amestecul pigmenților și așa mai departe, devine un pic prea interactiv și necontrolat și poți să te trezești cu runde întregi blocate de cineva care refuză să învârtă discul sau să-l învârtă prea mult. Iar la cât de bine arată jocul per total, folosirea cuburilor pe post de pigmenți e cam...meh.

Play | Story | Rating 》》》 7