Noutățile Lunii Aprilie

05/01/2021



CuBirds este un joculeț de cărți care se axează pe gestionarea cărților din mână și set collection pur. Setting-ul prezintă 8 specii diferite de păsări desenate pătrățos pe cărțile astea, păsări care vin și se așează pe un gard de sârmă. La tura ta, vei juca toate păsările din aceeași specie din mână, juxtapusă unui capăt din cele 4 garduri/rânduri separate. Dacă ai vreo pasăre din aceeași specie pe rând, vei prinde toate păsările in-between și fie le vei scora instant (aka le trimiți acasă, le eliberezi în natură, etc) dacă ai suficiente exemplare din specia respectivă adunate, fie le păstrezi și le aduni pentru later scoring. Fiecare specie are 2 condiții de scoring - prima cifră e mai mică (de la 3 la 6) și dacă o întrunești primești un token de scoring din specia respectivă, a doua e mai mare (de la 4 la 9) și îți va da 2 tokene de scoring odată îndeplinită. Jocul e o cursă în sensul ăsta, finalul fiind declanșat fie de cine adună tokens pentru 7 specii diferite, ori de cel care a adunat câte 2 tokens pentru 3 specii diferite (ceea ce de regulă se întâmplă mai greu). În teorie jocul pare interesant, deși grafică e ciudățică, dar în practică luck of the draw e puternic accentuat, așa că riști să aduni 5 păsări de același fel și să trebuiască apoi să le joci pe toate odată că adversarii au șutit capetele de care te puteai lega, iar cărțile reapărute nu se potrivesc cu ce ți-a mai rămas ție.

Play | Story | Rating 》》》 6


Nidavellir, sau Dwarf Kingdom, te invită să îmbraci rolul unui Elvaland de încredere al regelui și să îți recrutezi cei mai dibaci și curajoși dwarves pentru a fi desemnat într-un final ăl mai viteaz dintre cei mici, capabil să-și măsoare forțele cu dragonul Fafnir. La fiecare tură, jucătorii licitează câte o monedă din cele 5 standard cu care fiecare începe, în dreptul celor 3 taverne de unde se vor cumpăra cărți/dwarves. Dacă ai jucat și moneda cu valoarea 0 în dreptul uneia din cele 3, atunci cu suma celor 2 rămase vei înlocui una din ele, crescându-ți așadar exponențial șansele la a câștiga licitația unei anume taverne și implicit vei avea prima alegere în turele următoare. Toți jucătorii se vor alege cu o carte așadar (cărți de 5 culori, care se scorează diferit), în funcție de valoarea bid-ului, iar cartea respectivă se va etala în tabloul individual. Odată un set de 5 (câte una din fiecare culoare) completat, jucătorul primește dreptul de a recruta un erou, care fie va reprezenta o carte cu simboluri multiple pe o anumită culoare, fie va fi una gri ce presupune un set collection separat de cele 5. Rămâne să-l mai explorez, să-mi dau seama dacă rentează să mergi targetat pe 2-3 culori pentru scoring exponențial, sau mai degrabă sunt mai valoroase seturi multiple în combinație cu 3-4 eroi. Până acum am mers mai mult pe a doua variantă și a dat roade.

Play | Story | Rating 》》》 8


Navegador e inspirat de expedițiile portugheze ale secolelor XV-XVI, drept urmare fiecare jucător pornește din Portugalia cu nimic mai mult decât 2 bărci și 3 workeri și încearcă să exploateze cât mai bine rondelul de acțiuni astfel încât să fie încoronat drept cel mai faimos explorator. Rondelul de acțiuni te va lăsa: să construiești mai multe bărci, să colonizezi varii regiuni explorate și să primești în schimb zahăr, aur sau mirodenii, să explorezi regiuni noi de ocean, să construiești clădiri consumând workeri (fabrici, temple sau docuri), să angajezi workeri adiționali, să primești un privilegiu care va funcționa ca un multiplicator de end game scoring, sau să faci negoț la piață în funcție de bunurile/fabricile pe care le ai. Cumva cheia pentru engine building sunt workerii, iar dinamismul pieței îți va schimba orientarea fie spre piețe, fie spre colonii și bunuri (pentru că dacă cineva are multe colonii, dar nu are fabrici, valoarea bunurilor va scade și va renta producția de bunuri din fabrici și invers). Banii se duc repede, bărcile avansează de la 1 la 3 spații prin oceane (în funcție de niște limite de explorare de pe hartă), iar jocul se va termina fie când Nagasaki, capătul estic, ajunge să fie explorat, fie când se construiesc toate clădirile disponibile. Privilegiile vor funcționa ca multiplicatorii din Transatlantic pentru varii categorii, iar jocul are amprenta lui Mac Gerdts accentuată. Mi-ar fi plăcut ca bărcile nou construite să nu plece tocmai din Portugalia și să trebuiască să străbată toată harta, deja colonizată, ci să fie deployed mai degrabă în frontierele roșii ce se descoperă pe parcurs, dar ăsta e un aspect secundar.

Play | Story | Rating 》》》 7


Pan Am vrea să plătească tribut anilor uitați ai companiei aeriene cu același nume, cea mai mare companie internațională până la declinul ei din anii '90. Tematic, fiecare jucător controlează o linie aeriană secundară, care va vrea să se extindă și ulterior să atragă investiția Pan Am-ului în schimbul acțiunilor. Pe durata a 7 runde care încep cu un eveniment ce reglează prețul unei acțiuni dar și gradul de extindere a Pan Am-ului, jucătorii vor plasa ingineri în 5 zone diferite: A pentru aeropoarte, B pentru destinații, C pentru avioane, D pentru rute, E pentru directive. Zonele A, B și C au spații de licitație (inginerii supralicitați sunt returnați), iar D și E se rezolvă în ordinea plasării. Cu aeropoarte și destinații vei putea câștiga drepturi de aterizare pentru crearea rutelor, iar tipul de avion va determina range-ul rutei pe care ți-l poți permite. Vei vrea de regulă să deschizi rute apropiate de Miami, pentru că de acolo va porni expansiunea Pan Am-ului și nu vei vrea să neglijezi directivele, pentru că pot oferi bonusuri consistente în momente cheie, sau chiar acțiuni adiționale la final de joc. La final de rundă jucătorii primesc income în funcție de range-ul rutelor (acesta scade la vânzarea rutelor) și numărul aeropoartelor, iar apoi se rezolvă faza de expansiune a Pan Am aruncând cu zarul de câte ori dictează event-ul turei respective. În funcție de hașurile arătate pe zar, se urmăresc segmentele adiacente rutei deja extinse iar dacă acestea sunt controlate de jucători, ei vor primi o sumă de bani în funcție de range. Ultimul pas, opțional, e achiziția de acțiuni la prețul curent al bursei. Jucătorul cu cele mai multe acțiuni după 7 runde va câștiga. Deși worker placement-ul e foarte straight forward, licitația devine interesantă în cursa pentru cele mai bune poziții, iar speculația bursei te ține în priză. Pentru fiecare rundă sunt câte 4 evenimente disponibile în deck, deci există suficient de multă rejucabilitate.

Play | Story | Rating 》》》 8


Aquatica pare că și-a luat setting-ul din Aquaman, cufundându-te în adâncimile oceanului pe post de rege acvatic. În cele 30-60 de minute de joc, totul se va rezuma ca acțiune principală la gestionarea cărților caracter din mână și a le juca la timpul potrivit pentru a explora locații noi sau pentru a cumpăra caractere noi. Caracterele vor influența destul de puțin deck-ul pentru durata asta de joc, dar punctul forte al jocului e înlănțuirea de combos ce o poți face odată sincronizate diversele locații. Fiecare carte de locație va avea o serie de nivele de adâncime și odată cumpărate vor fi așezate pe board-ul principal, cu cercul cel mai apropiat de suprafață vizibil. Aceste cercuri de adâncime de regulă sunt bani sau forță militară (currency pentru achiziția cărților noi), ori simboluri de raise sau shelving locations. Vei vrea fie să consumi cercurile respective ca urmare a cuplării lor cu o carte de caracter, fie să folosești orice simbol de raise și să cobori cât mai adânc, pentru că doar o locație explorată complet poate fi shelved pentru punctele de final. Opțional, odată explorate complet, acestea pot oferi bonus diavoli de mare, care sunt instant bonuses when needed. Jocul se va termina fie când cineva îndeplinește cele 4 obiective, ori când deck-ul de caractere adiționale este epuizat. Tot farmecul jocului e gestionarea acestui tablou, iar când reușești să explorezi și câte 3-4 locații odată ai senzația de mega combo. Ivan Tuzovsky mi-a captat atenția, mai ales că e vorba de un debut în design cu acest joc.

Play | Story | Rating 》》》 8


Harvest Island este obiectul unui alt joc de set collection pur, care și-a propus să nu exploreze aceleași resurse agricole obișnuite, ci vrea să te învețe nume de fructe exotice pe care le-ai mai citi poate doar când mai treci prin Auchan. Fiecare jucător este un cultivator din Formosa - o insulă exotică din Asia - care speră să cultive recoltele cele mai bogate pe cele 3 câmpuri ale sale pe durata unui an. Fiecare anotimp vine cu deck-ul său de cărți și cu o anumită distribuție de fructe plus o cărți de soare sau ploaie (care dacă sunt extrase succesiv și identic de 3 ori, vor provoca fie secetă, fie inundații, adică fiecare cultivator va pierde jumătate din recolta câmpului cel mai roditor). La tura ta, fie cultivi, fie recoltezi. Cultivarea presupune întâi cheltuirea unei cărți pe post de sămânță, iar apoi plantarea (adunarea) de fructe de același fel pe câmpul respectiv, eventual fertilizate pentru un set și mai mare. La fiecare acțiune de cultivare joci 2 cărți din cele 4 din mână, iar la final faci refill. La recoltare, alegi unul sau mai multe câmpuri și scorezi seturile de fructe, primind și un animăluț ca medalie (puncte extra) dacă atingi un anume prag pentru fiecare set. Aceste medalii pot recircula între jucători la recoltarea seturilor superioare, iar la final se trage linie și se adună. Rapid, cu o grafică impresionantă și cu o senzație de fresh în acest setting agricol, cred că este unul dintre cele mai solide jocuri de set collection încercate.

Play | Story | Rating 》》》 8


Fantastic Factories este un tableau builder cu un setting industrial, în care jucătorii vor folosi cele 4 zaruri de început pe post de workers, având ca ultim gol fie manufactura a minimum 12 lăzi de bunuri procesate, fie construcția a minimum 10 blueprint cards, ambele condiții de declanșare de final de joc. Jocul decurge în 2 faze: market și work. În market phase, jucătorii vor alege un blueprint card gratuit din cele disponibile în display, pe care îl vor lua în mână, fie vor angaja un contractor cu o putere instantă specială, apoi îl vor decarta. În work phase, vor fi construite blueprint cards din mână în tabloul individual, ori se vor folosi zarurile pe post de basic actions (în principiu generare de materii prime pentru construcții), ori pentru a activa linii de producție construite anterior. Deși e puternic colorat, jocul se simte ingineresc și industrial și are suficient spațiu de decizie, mai ales în distribuirea celor 4 workeri care sunt mult prea puțini pe măsură ce dezvolți tabloul. La final, punctajul e dat de numărul lăzilor și valoarea cărților construite. Personal găsesc mai ușoară declanșarea finalului printr-un tablou de minimum 10 cărți, decât a manufactura 12 lăzi, dar ambele strategii sunt valide.

Play | Story | Rating 》》》 8


La Granja este o combinație de mecanisme foarte interesante, printre care dice drafting (mecanismul meu favorit), multi-use cards, area majority și hand management. Jocul exploatează o tematică agricolă, de data asta undeva într-un sătuc din Mallorca. Punctual, cele 6 runde vor parcurge aceleași 4 faze: 1) farm phase - în care vei juca o carte fie în stânga board-ului, pe post de ogor, în dreapta, ca extindere a fermei, sus, pe post de resurse pentru piață, ori jos, sub forma unui asistent în fermă (cu puteri variate), urmată ulterior de hand refill + income, 2) revenue phase - în care vei face drafting de 2 zaruri, fiecare cu o anume acțiune, iar de cel rămas vor beneficia toți, 3) transportation phase - în care vei alege un tile cu un număr de măgari, în secret, care va determina numărul personal de livrări fie pe board-ul principal, fie pe cărțile de resurse pentru piață și 4) scoring phase - în care se scorează markerele de la piața centrală și poziția pe siesta track. Pe lângă toate astea, mai există o mulțime de anytime actions ce presupun conversii de resurse din basic în procesate, efecte ale asistenților, activare de roof tiles, upgrades, etc. Spațiul de decizie în jocul ăsta e imens și e incredibil cât de multe poți face cu 4-5 cărți din mână (cred că puterile asistenților sunt unice pentru fiecare carte din deck) și cum ți se deschide jocul în funcție de fiecare alegere. Timing-ul pentru livrările din zonele cheie de pe board-ul principal poate fi game changer spre final de joc, dar per total, nu cred că am jucat ceva cu multi-use cards care să fie atât de important și de interesant în alegeri. Iar pentru simplu fapt că e combinat și cu dice drafting și cu tot engine-ul de income pe care îl faci, ajunge să fie o capodoperă care cel mai probabil va urca spre 10 după mai multe partide.

Play | Story | Rating 》》》 9


Encore!, sau Noch mal! dacă ați jucat varianta germană a lui, este un roll and write simpluț gândit de Inka și Markus Brand, ce vine cu un grid de 15 coloane x 7 rânduri, fiecare pătrățel fiind solitar sau parte a unui grup mai mare sau mai mic de una din cele 5 culori din joc. Jucătorul activ aruncă 3 zaruri albe (ce vor determina culoarea) și 3 zaruri negre (ce vor determina valoarea grupului de pătrățele ce trebuie hașurat) și alege 2 din ele, marcându-le pe foița lui. Ceilalți vor alege orice combinație rămasă de pe celelalte 4 zaruri. Alegerea va fi tot timpul hașurată adiacent unui grup deja hașurat. Cel care hașurează primul o coloană și /sau o culoare completă va primi puncte adiționale, coloanele marginale valorând cel mai mult, iar coloana centrală 0. Există și un număr consistent de wild choices și stele marcate random pe foiță ce se vor scădea dacă nu sunt hașurate până la final, iar finalul se declanșează fie când cineva hașurează toate pătrățelele, ori o rundă completă nimeni nu mai poate hașura nimic valid după aruncarea zarurilor. Am avut impresia că ar fi trebuit să încep a hașura grupurile mai mici prima dată, pentru că dacă le lași pe final te pot bloca. În același timp, asta te va costa puncte importante în cursa pentru coloane, dar overall, unul dintre puținele roll and writes care m-a ținut antrenat pe toată durata jocului.

Play | Story | Rating 》》》 7


Mountain Goats este un filler de 10-15 minute, parte din trio-ul lansat de BoardGameTables și poate cel mai interesant dintre toate. Fiecare jucător e stăpânul a 6 capre care vor vrea să urce spre vârful a 6 munți diferiți (numerotați de la 5 la 10), pentru că acolo iarba e mai verde și punctele sunt mai dulci. La tura ta, vei arunca 4 zaruri și le vei grupa în așa fel încât să obții numere de la 5 la 10, urcând capra de pe muntele respectiv o treaptă - munții de 5 și 6 au în total 4 trepte, cei de 7 și 8, 3, iar cei de 9 și 10, 2. Doar pe vârful muntelui nu are voie să stea decât o singură capră (atunci când un alt jucător ajunge acolo, o răstoarnă pe regina muntelui direct la bază), în rest toate celelalte trepte pot fi împărțite. Doar dacă te menții la vârf și grupezi zaruri cu același număr vei aduna point tokens de aceeași valoare. Primul care face un set de 6 tokens diferite primește extra bonus token, iar jocul se termină când toate bonus tokens sunt epuizate, ori punctele de pe 3 munți diferiți sunt epuizate. Există o satisfacție aparte să arunci capra vecinului de la vârf și overall un filler solid. 

Play | Story | Rating 》》》 7


GPS este al doilea din trio și explorează ideea unor jucători care vor să lanseze pe orbita planetei 12 sateliți, așezându-i într-o rețea GPS funcțională. Modul prin care jucătorii fac asta se împarte în 2 mari faze, dar cu același mecanism de spinner. În prima fază, la fiecare rotire de spinner jucătorii încearcă să speculeze și să plaseze (pe direcția vârfului spinner-ului) cât mai ascendent cei 12 sateliți (numerotați de la 1 la 12), iar în faza a doua, la fiecare rotire de spinner aceștia vor încerca să repoziționeze sateliții care nu respectă ordinea ascendentă. Cum jocul în sine e destul de meh, tot farmecul lui era spinner-ul acesta sub forma unei rachete care, din cauza dimensiunii, cam mișcă planeta cu totul la fiecare rotire (și de aceea o să cam ții de planetă cu un deget) și cam deranjează sateliții de pe orbită - lucru dezamăgitor.

Play | Story | Rating 》》》 6


Sequoia este ultimul din serie și este design propriu al lui Chad, dacă celelalte erau reimplementări, iar ideea joculețului e să arunci în secret cele 5 zaruri individuale și să faci din suma lor 2 perechi. Toți jucătorii arată perechile păstrate simultan, iar ulterior vor plasa câte o felie transversală de sequoia în culoarea lor, pe cărțile numerotate cu suma fiecărei perechi (de la 1 la 12). După 10 runde se vor fi plasat toate feliile de sequoia, așa că se vor evalua majoritățile pentru fiecare din cele 12 cărți, iar primul și al doilea jucător vor lua cele 2 point tokens vizibile și alocate random la început de joc (primul are de regulă valori de la 2 la 6 puncte, iar al doilea 1 sau 2 puncte). Unde vor fi egalități, se vor juca runde adiționale doar cu jucătorii în cauză, majoritatea evaluându-se după fiecare rundă. Interesantă tensiunea generată de alegerea simultană a zarurilor, iar faptul că ai tot timpul un zar de buffer ajută la aruncările nefaste - deși prin alocarea punctelor random la început, s-ar putea ca aruncările nefaste să fie de dorit în unele partide.

Play | Story | Rating 》》》 7


Caylus este design-ul original al lui William Attia și reimplementat în Caylus 1303, pe acesta din urmă încercându-l prima dată și pe care îl dețin încă. Pentru că eram curios de diferențele dintre ele, cel original fiind considerat și mai complex am reușit să îl învăț și să îl încerc luna asta. Ei bine, ca nucleu se simte același joc economic, tatăl worker placement-ului modern, în care jucătorii construiesc traseul până la palat, vor livra pachete de resurse pentru construcția castelului ca fortăreață și vor primi varii favoruri - toate astea cu aceeași tensiune dată de călărețul care, odată mutat înapoi anulează workerii plasați pe clădirile de după el. Ca și diferențe, îmi place mai mult modul de funcționare al favorului în 1303, care fie îți dă un bonus în funcție de runda curentă, fie te lasă să furi un personaj, ceea ce îți va oferi bonusuri/puteri relativ asimetrice față de restul (ajungând potențial să ai personaje multiple)., versus niște track-uri de puncte/bani/resurse/clădiri în varianta originală. De asemenea, îmi place mai mult ideea unui număr de runde finit și a punctelor ascunse în versiunea nouă, versus număr de runde determinat de rapiditatea construcției castelului sau a bailiff-ului pe traseu și a punctelor vizibile pe marginea board-ului. Nu în ultimul rând, mi se pare mai elegantă folosirea worker-ilor ca și currency în defavoarea banilor din versiunea originală. Una peste alta, incluzând și grafica net superioară a versiunii noi, prefer versiunea mai streamlined, adică pe cea nouă.

Play | Story | Rating 》》》 7


Victorian Masterminds închide lista trimițându-ne într-o eră victoriană în care Sherlock Holmes a trecut în neființă și odată cu dispariția lui de pe scena investigațiilor, cele mai ticăloase minți vor să instaureze o doză cât mai mare de teroare asupra lumii pentru a-și câștiga titlul de The Greatest Villain of All Time. Ei bine, jocul este o combinație de worker placement cu variable player powers. Worker placement-ul se va desfășura prin stivuirea cu fața în jos a celor 4 agenți ai fiecărui jucător (3 identici și unul care activează puterea specială a navei) în cele 5 mari orașe (Londra, Moscova, Paris, Roma și Washington), iar când stiva atinge un anume număr de agenți în funcție de numărul de jucători, se întoarce și se rezolvă în ordine. Locațiile dau resurse basic pentru construcția navei (cupru și șuruburi), putere militară necesară pentru a putea combate Serviciile Secrete și a cotropi clădiri, oameni de știință care pot fi jucați ca extra bonus/extra actions la nevoie, sau file din codul lui Da Vinci care se adună în bibliotecă drept puncte de final de joc. Puterea variată a fiecăruia e dată de nava lui și de gradul ei de completare, deblocând acțiuni mai puternice pe parcurs. Finalul jocului e declanșat de jucătorul care-și termină de construit nava, sau de Serviciile Secrete, în caz că puterea lor ajunge la maximum. Jocul devine foarte greu de planificat în mai mulți jucători, din cauză că unul dintre cei 4 agenți este un sabotor ce anulează acțiunea agentului imediat de sub el, așa că există un oarecare grad de frustrare în direcția asta. Înafară de asta, calitatea componentelor e top notch și jocul e unul cursiv și rapid, care merge jucat din când în când.

Play | Story | Rating 》》》 7